Stránka 11

Vliv clony na kvalitu fotek

Odeslal: 07 Črc 2020 14:04
od leschek
Vliv clony na kvalitu fotek

Původně jsem chtěl psát článek o vlivu času, clony a citlivosti na fotky, ale protože nemám před dovolenou moc času, rozhodl jsem se poslat jen část, která je podle mě docela důležitá, a která se týká vlivu clony na kvalitu fotky. A teď nemyslím nepatrné zhoršení kvality, ale rozdíl mezi dobrou fotkou a fotkou zralou na vyhození.

Každý ví, že se clonou nastavuje hloubka ostrosti:
  • malá clona (větší otvor - nízké číslo) znamená malou hloubku ostrosti, což je dobré pro portréty, protože je pozadí rozmazané.
  • velká clona (menší otvor - vyšší číslo) znamená větší hloubku ostrosti, což se hodí třeba pro krajinky, nebo makro fotky, protože je zaostřené popředí i pozadí.
To bylo samozřejmě velmi zjednodušeno, protože záleží i na velikosti senzoru foťáku, délce objektivu a vzdálenosti foceného objektu od fotoaparátu.

V ideálním světě by stačilo vědět, jak moc bude při různých clonách fotka zaostřená, ale bohužel tu je víc faktorů, jak jsem před pár lety zjistil z prvé ruky.

Četl jsem zrovna knihu od známého fotografa Arta Wolfeho, ve které popisoval co vedlo ke vzniku fotek uvedených v knize. Fotky to byly parádní a já se nechal inspirovat jeho častým používáním velké clony, díky čemuž dosahoval velké hloubky ostrosti. Nic zlého netuše jsem tak začal fotit. Navíc jsem nemohl vyfocené fotky zkontrolovat na PC a o to víc jsem se po návratu z výletu divil, že fotky nejsou tak ostré jako ty Artovy. Napřed jsem si myslel, že jsem špatně ostřil, ale při cloně f/22 by mělo být na fotkách ostré skoro všechno, tak jsem to zavrhl a začal se o problém víc zajímat. Přitom jsem zjistil, že při větším zaclonění má na kvalitu fotek vliv difrakce. Zjednodušeně jde o to, že světlo nedopadá na senzor rovně, jako při otevřené cloně, ale díky malé díře dopadá pod úhlem, což má vliv na ostrost (neplést se zaostřením). Od té doby si testuju jak se objektivy chovají při různých clonách, abych věděl, co můžu a co ne.

Objektivy mají při různých clonách různé problémy. Při nejmenším zaclonění objektivu (velká díra) je často hodně zřetelná vinětace a a fotky také mívají méně ostré okraje, což nemusí vadit při portrétech, ale u krajinek už ano. Při zavírání clony se snižuje vinětace a zlepšuje ostrost okrajů a zároveň se zvětšuje hloubka ostrosti (ostřejší popředí i pozadí). Při dalším clonění se dostaneme do bodu (clony), kdy mají fotky nejvíc detailů. Obvykle je to při cloně okolo f/8, ale není to pravidlo pro všechny objektivy. Objektiv s výchozí clonou f/2.8 může být nejostřejší jinde než objektiv s výchozí clonou f/6.3. Při dalším clonění už jde kvalita do kytek a záleží jen na tom, jak rychle. U kvalitnějších objektivů může být ztráta ostrosti pomalejší a nemusí být tak velká jako u objektivů méně kvalitních.

Pokud chci fotit s velkou hloubkou ostrosti, musím dosáhnout kompromisu, kdy má fotka už dostatečnou hloubku ostrosti, ale ještě ji neničí ztráta detailů způsobená difrakcí. Rozhodně se vyplatí vědět, při jaké cloně je který objektiv nejlepší a jak rychle se jeho kvalita zhoršuje.

Ukázky z testů clony u různých objektivů

Při testovacím focení jsem měl foťák na stativu, použil jsem drátěnku a dvouvteřinovou samospoušť, abych zabránil chvění. Kromě toho jsem ostřil manuálně, abych zabránil změnám zaostření přes AF. Ostřil jsem na červený barák.

První je plackový objektiv (pancake) 22mm pro Canony eM. Vinětace je relativně snadno odstranitelná, takže není až zase tak problematická, ale když už jsem o tom psal…

Obrázek

Fotka s clonou f/22 vypadá o dost líp. Když jsem ji ale zvětšil a detaily porovnal s fotkou f/8, která by měla být nejlepší, zjistil jsem že je to celkem katastrofa (kliknutím fotku zvětšíte):

Obrázek

U dalšího objektivu (tentokrát široký zoom) je to podobné. Clona f/8 je nejlepší, f/11 je pořád ještě v pohodě, f/16 by se dala v nejhorším případě použít a f/22 je opět katastrofa:

Obrázek

Třetí eLkový seťák pro Canony eR je lepší, ale i tady je vidět u vysoké clony ztráta detailů:

Obrázek

Podobné testy lze udělat i doma. Často se k tomu používají bankovky, protože je na nich hodně detailů.

Poznámka k porovnání fotek v Lightroomu Classic

Fotky lze porovnat mnoha způsoby, ale v LR je v modulu „Knihovna“ („Library“) docela dobrá funkce „Porovnávací zobrazení“ („Compare View“), které umožňuje, jak už název napovídá, porovnat fotky:

Obrázek

Jakkoliv to funguje dobře, tak je dobré si při použití nových fotek dát pozor na „Vložené náhledy“ („Embedded Previews“), což jsou náhledy (JPEGy) vytvořené při vyfocení fotky a vložené do RAWů.

Obrázek Obrázek

Tyto náhledy nemusí mít plné rozlišení a můžou mít, v závislosti na nastavení fotoaparátu, různou korekci šumu atd., proto nemusí být tak kvalitní jako RAWY načtené Lightroomem. LR tyto náhledy zobrazuje, aby bylo načítání fotek rychlejší.

Normální náhledy 1:1 jde vygenerovat pomocí příkazu „Knihovna“ („Library“) → „Náhledy“ („Previews“) → „Vygenerovat náhledy 1:1“ („Build 1:1 Previews“).

Obrázek Obrázek

Potom co se objeví hláška o vytvoření náhledů se mi osvědčilo kliknutím přehodit fotky v „Porovnávacím zobrazení“ z jedné strany okna na druhou (po kliknutí na fotku se fotka zobrazí v polovině okna „Vybraná“).